FAQ
Her har vi samlet nogle links til nogle af de ofte stillede spørgsmål. Hvis du skulle havde nogen spørgsmål er du velkommen til at kontakte os via vores kontakt formular. Den forefindes nederst på alle sider under denne kategori.
Tastetur funktion
- CTRL+ALT+↓ Skift til forrige vindue
- CTRL+ALT+↑ Skift til næste vindue
- CTRL+ALT+← Skift til forrige skrivebord
- CTRL+ALT+→ Skift til næste skrivebord
- CTRL+WIN Hop til “opgave bjælke(system tray)
- WIN+ALT+I Vis information om din enhed
- CTRL+ALT+Home Lås kontrol panel op (administrator password krævet)
- CTRL+ALT+END Lås skærmen, Bruges hvis man logger på et domæne og dette er sat op/installeret
- CTRL+ALT+Function Key Skifter mellem linux “terminaler”, hvis detter er konfigureret, (se mere under advanced desktop i Scout)
Følgende terminaler er brugbare
F1: eLux desktop
F4: Message console - ALT+Character Key
elux RP5 multimedia keys
Touchpad funktion
- Klik med venstre museknap : Prik med en finger på pegefeltet (enkelt tryk)
- Højreklik (højre museknap) : Prik med to fingre på pegefeltet (enkelt tryk)
- Midt-klik (hjulknap): Prik med tre fingre på pegefeltet (enkelt-tryk)
- Flyt markør : Træk fingeren på pegefeltet
- Rul: Skub to fingre på samme tid
Den bedste dokumentation der findes , finder du her!
Al dokumentation som du ønsker kan du finde på myelux.com tryk blot på dette link til elux og scout support
Q: Hvordan fungerer garantien ?
A: Alle NEXterminal produkter leveres med et års hardware garanti. Inden man udfylder en hardware RMA form på vores hjemmeside, foreslår vi at man ringer til os først. Vi har ofte oplevet, at de fleste “hardware fejl” i virkeligheden er software fejl, forkerte kabler, problemer med switchen etc. At returnere en terminal til os vil i dette tilfælde ikke hjælpe så meget. Derfor beder vi vore kunder om først at ringe til os, så vi har mulighed for at løse problemet over telefonen. At bestemme kilden til problemet og så løse det.
Når en hadware fejl er blevet identificeret af vores telefon support vil vi udlevere et RMA tal (efter man har udfyldt RMA formularen).
Når vi modtager enheden vil vi teste den og reparere inden 8 dage (forudsat at vi har adgang til eventuelle reservedele). Vi vil derefter returnere den til afsender.
NOTE: Returner venligst ALLE dele sammen med terminalen, dvs. strømforsyning, strømkabel, batterier, selve enheden etc.
Q: Kan man forlænge garantien?
A: Ja, for en beskeden meromkostning kan man ved bestilling af terminalerne eller senest tre måneder efter levering, tilkøbe 2. og 3. års garanti.
HVORFOR TILBYDER I IKKE WINDOWS BASEREDE TYNDE KLIENTER?
Vi mener, at Window er et udemærket operativsystem til en arbejdsplads/server men en fornuftig sikkerhed, fleksibilitet, udvidelsesmuligheder etc. Det er udviklet til arbejdspladser/servere og det er ikke udviklet til tynde klienter (IMHO). Windows software images var, er og ser ud til fortsat at ville være …. store.
Med store mener vi med mange muligheder og som resultat deraf kompleksitet og udfordringer omkring konfiguration, samtidig med at det er et oplagt mål for hackere og virus angreb. Da Windows er STORT og udviklet som et operativ system, der løser mange opgaver, foreslår vi at det bruges sammen med hardware designet til dette … nemlig en PC og ikke en tynd klient.
Der skal retfærdigvis siges, at der er enkelte fordele ved at bruge en Windows baseret klient, men de er få sammenholdt med ulemperne. Så hvis man virkelig har brug for Windows på klienter… så køb en PC. Den er hurtigere, nemmere at supportere og er ikke en neddroslet version der kun understøtter halvdelen af det man forventer.
Tynde klienter er “simple”
Tynde klienter er designet til at udføre “simple” opgaver, som at koble op mod en server og de skal være nemme at supportere og vedligeholde. Windows arbejdsstaioner er designet til at udføre komplekse opgaver, alt fra at sende en mail til super komplekse CAD/CAM og matematiske udregninger. Kun at anvende den til opkobling på en terminal server er overkill. Som i mange andre forhold er det vigtgt at have det rigtige værktøj til den rigtige opgave. Windows til PCere og LInux til tynde klienter.
Hvis man allerede har “fejlet” og har købt nogle Windows baserede tynde klienter og ønsker at ændre på det, vil vi meget gerne være behjælpelige med at ændre dem til Linux. Det kræver køb af nogle software licenser og assistance til at installere det.
Hvis man stadig ønsker en Windows løsning, fordi man har et program eller to der kører lokalt, da Citrix/terminal server ikke understøtter det, kan man overveje VDI (Virtual Desktop Infrastructure) hvor PCere emuleres på en (Xen eller VMware) maskine. Den virtuelle PC kan derefter tilgås fra en tynd Linux klient, hvorved sikkerhed, strømforbrug, back-up etc håndteres uden problemer.
Q: Kan/skal man tegne support aftale på softwaren?
A: Ja, man både kan og skal…. eller rettere sagt..bør. Det er jo noget vore kunder selv bestemmer. Grunden til at det er en rigtig god ide, er at man derved har tilgang til og mulighed for at drage fordel af de nyeste tiltag omkring såvel eLux som Scout. Det betyder igen at man til hver en tid kan have en optimeret installation til glæde for brugerne, forretningen og driften. Vi frigiver minimum fire versioner om året for at beskytte vore kunders investering.
Q : Hvordan fungerer support aftalen?
A : Når man køber sw licens første gang (typisk sammen med terminaler) inkluderer licensen 12 måneders support eller Subscribtion, som vi kalder det. Når denne periode udløber, tegner man en aftale for en ny 12 måneders aftale og så fremdeles. På denne måde er man sikret løbende adgang til de nyeste tiltag på softwaren.
Q: Hvad får man så med Subscribtion?
A: Man får de nyeste drivere og protokoller, Man får nye funktioner på eksisterende funktionaliteter. Man får nye funktionaliteter. Man får bug fixes og patches (selv om de er få) og endelig ikke at forglemme, så får man GRATIS TELEFONSUPPORT fra Nextsystem.
Q: Jeg er bagud med subscribtions, hvad sker der?
A: Du kan ikke længere opdatere din tynde klienter og du har helle ikke længere gratis telefon support. Den tid vil skal bruge for at hjælpe dig ,vil du blive faktureret for. For at kunne opdatere skal du købe det du mangler, og for at få gratis telefon support skal du købe nok subscribtion til et år fra udløbdato, og dermed undgå fakturering for support.
Q: købes subscribtion pr. terminal , eller pr. licens?
A: Scout enterprise Management fordeler dine subscribtions ud over de aktive terminaler du har. forestil dig du har 12 terminaler og du køber 6 subscribtions, så får hver terminal 6 måneder mere, køber du kun 3 får de 3 måneder, og køber du 24 subscribtion får hver terminal 2 år ekstra. får du flere terminaler i perioden, vil antalle af tilbageværende subscribtions også blive fordelt på de nye terminaler. regnereglen er antal måneder ekstra = (subscribtions købt *12) / antallet af aktive terminaler
Nogle få af vores kunder har oplevet, at berøringsfeltet på vores NEXLaptop giver problemer
Det udmønter sig i 2 ting. Det ene at musepilen ikke helt følger med, når man bruger feltet, det andet er manglende præcision på selve musepilen
Det første problem opstår b.la. hvis brugeren har fugtige eller svedige fingre. Det andet probelm kommer fordi standardmarkørhastigen et sat for højt i forhold til hardwaren.
Problemerne afhjælpes ved at gå ind under enhedsindstillinger og ændre berøringsfladens følsomhed og musens markørhastighed.
Gå inder under Start-Indstillinger-Enheder-Touchplade – sæt følsomhed af berøringsplade til ”Lav følsomhed” derudover sættes markørhastigheden med fordel ned til noget “lavt”
Dette afhjælper problemet i langt de fleste tilfælde, og husk i øvrigt altid at have tørre og rene fingre, når maskinen benyttes.
Hvis du oplever at din Scout hovedmenu er forsvundet,- så fortvivl ikke der er hjælp at hente.
Gå ud af din scout console. Start regedit og gå til HKCU\Software\Unicon\Scout og slet hele undermappen “Workspace“. Start din Scout console igen.
Du har nu standard layout tilbage. Dermed er din “scout hovedmenu” tilbage. Her vil du nok lukke nogle vinduer som du ikke behøver.